Tahad arendada XXI sajandi pädevusi? Küpseta pannkooke!
Septembrist novembrini õppis grupp täiskasvanuid Valgamaal Pukas Õppimisoskuste koolitusel. Koolituse viis läbi Koolituskeskus Tungal projekti “Õppimine on eluviis” raames. Projekti elluviimist toetab Euroopa Liit.
Pärast suurt pauku saigi see sama hästi kui läbi. Pauk tuli alkoholivaba mullijoogi avamisest ning see tähistas Pukas toimunud õppimisoskuste koolituse edukat lõppu.
Iga koolitus on omamoodi. Ja seda isegi siis, kui õppe aluseks on üks ja seesama õppekava. Sest lisaks koolitajale ja õppekavale loovad koolitust ka õppijad oma isiksuse, varasemate kogemuste, õpieesmärkide, õppimisoskuste, motivatsiooni orientatsiooni ning paljude teiste individuaalsete aspektidega.
Meie Puka Parimate Pidevõppijate grupp torkas eriliselt silma elutarkuse ning loovate lahendustega. Need tugevused jäid silma nii iseseisvaid mõtlemisülesandeid lahendades, koostööharjutusi tehes kui ka meistriklasside läbiviimisel festivalil „Egaüts om opminõ“.
Näiteks tõdesid ühel sombusel, kuid õppimisest erksal sügiskuu päeval Puka Parimad Pidevõppijad, et XXI sajandi pädevuste arendamise üks parimaid võimalusi on pannkookide küpsetamine. Jaa-jaa, lugesid õigesti! Pannkookide küpsetamine on nimelt see, mille käigus saab hea tahtmise ja „kastist välja“ lähenemise korral edukalt arendada nii koostöö- ja meeskonnatööoskusi, suhtlemisoskusi, probleemide lahendamise oskusi, kohanemisvõimet ja õpioskusi, analüüsi- ja kriitilise mõtlemise oskusi, tehnoloogia kasutamise oskusi kui ka tervikpildi nägemise oskusi. Lihtsalt tee kõike teismoodi kui tavaliselt! Ära küpseta pliine üksi, vaid kutsu selleks kokku seltskond. Ära kasuta tavapärast retsepti, vaid proovi midagi uut ja eksootilist. Ära küpseta kooke oma tavapärasel puupliidil, vaid lähene hoopis naabri induktsioonpliidile – või vastupidi. Jne-jne. Võimalusi ise endale õppimist võimaldavaid olukordi luua, on lõputult.
Õppimisoskuste koolitus on võimas. Just sellist omadussõna olen hakanud kasutama, kui selgitan koolituse ülesehitust ja tema mõju. Võimsuse annab lisaks sisule ja läbiviimisele ka kestus. See ei ole tavaline motivatsioonikoolitus, kus tullakse mõneks tunniks kokku ja „lüüakse silm sütitava kõne abil särama“. Tegu on märkimisväärse sisulise mahu ja ajalise vältusega õpiteekonnaga, mis mõjutab positiivselt kõiki, kes on otsustanud pühenduda ja osa saada.
Mida enda jaoks olulisimat õppisid Puka Parimad Pidevõppijad, saab aimata tagasisidelehti lugedes. „Inimene peab õppima edasi, ka laps võib olla õpetaja, positiivse õpikeskkonna loomise tähtsus, positiivse enesehinnangu tähtsus, takistused on ületatavad, suhtlemise tähtsus õppimisel, eneseväljendus, esinemisjulgus, uute õppimisvõimaluste avastamine, erinevad võimalused tõhusaks õppimiseks, netiavaruste avastamine, uued õppemeetodid, aju plastilisus, oskus seada õpieesmärke, kuidas võidelda ebajärjekindlusega, kuidas suunata oma õppimist, et saavutada eesmärgid oma elus, seoste loomine õppimisel, „ajaröövlite“ analüüsimine“ – need on vaid mõned iseloomulikud kommentaarid koolituse lõpetanutelt. Nii nagu iga suhtluspõhise ja isiksuse arengule suunatud koolituse puhul, moodustab ka Õppimisoskuste koolituse puhul suure osa õppitulemustest see nähtamatu „miski“, mida sõnadesse panna otseselt ei saagi, aga mis jääb meile südamesse ja hinge, avardab meie meeli ning aitab meil iseendaga paremini ühenduses olla…
Lõpetuseks. Üks väike, kuid väga oluline õppimisoskuste komponent on enesepremeerimise oskus. Ka seda oskust harjutasime me oma koolituse kestel pidevalt. Muidugi pole sagedane magus vahepala kindlasti see, mille abil ennast õppima meelitada, kuid vahest harva kulub ka maiustamine ära. Nii lubasime ka meie endale, juba traditsiooniks saanuna, koolituse lõpus ühe tordi.
- “Koolitaja peaks õppijatesse suhtuma kui võrdsetesse…
- Himmastes võideldi õppimisega infarkti vastu